Jak jsem měnil podávací kolečko u Průši
Moje stará 3D tiskárna Prusa i3 MK2S měla po cca 400km tisku už úplně zhuntované podávací kolečko filamentu. Výsledkem bylo, že se nedalo tisknout ničím jiným než certifikovaným Průšamentem, a i tak se mi filament sekal asi tak jednou za čtyři minuty.
„Nabořená“ tryska
První příčina, kterou jsem našel byla stará původní tryska. Tryska už byla tak opotřebovaná, že její flow byl maximálně kolem 40%, a ještě byla ohnutá tak, že filament místo dolu tiskla tak nějak do strany.
Trysku jsem nakonec vyměnil, ale problém se zlepšil jen o malinko.
Upgrade kit na MK2.5S
Další možností bylo tiskárnu urychleně upgradovat na novější generaci MK2.5S. Problémem ale je, že v našich končinách teď řádí ten „Koronavajrus“ a tím pádem dodávka tohoto kitu trvá 3-4 týdny. Jelikož jsem nedočkavý a tisknu teď ochranné štíty proti COVID-19, tak to také nebyla úplně vhodná alternativa. Nicméně upgrade určitě v budoucnu provedu a pak o něm zde poreferuju.
Světlo naděje
Nakonec jsem si uvědomil, že Prusa Research nabízí ke svým 3D tiskárnám kompletní výběr náhradních dílů. Problém je, že nabídku náhradních dílů zobrazuje až poté, co si u něj tiskárnu koupíte.
Moje tiskárna byla kupována na účet mého otce, takže jsem náhradní díly zpřístupněné neměl. Rozhodl jsem se tedy, že napíšu na Průšův online support.
Těžké chvíle na supportu
Opět mě ale dostihl ten „Koronavajrus“… Support Průši je aktuálně tak vytížený, že než vás spojí s operátorem, tak čekáte i 45min. Samozřejmně jsem svého operátora 2x zmeškal, než se mi napotřetí povedlo s někým spojit.
Další problém přišel záhy. Po tom, co jsem operátorovi vysvětlil mou situaci jsem dostal jednoduchou otázku na sériové číslo tiskárny. Číslo mělo být nalepené na zadní straně rámu, jenže toto číslo se začlo dělat až s tiskárnama MK2 a moje tiskárna je několikrát upgradovaná MK1.
Nakonec ale operátor usoudil, že to nemá smysl se se mnou bavit a náhradní díly mi zpřístupnil.
Ne… Tohle není konec…
Opravdu jsem zde našel nové podávací kolečko, které nestálo ani tak moc (konkrétně 149,-). Jenže mě zase dostihl ten „Korona… no vždyť víte“ a jediná možnost, jak kolečko získat bylo zaplatit DPD za cenu fakticky odpovídající tomu kolečku.
Vysvobození
Nakonec mě zachránil můj bývalý spolužák ze střední školy. Dělá teď totiž přímo v Prusa Research, tak mi nabídl, že mi kolečko zadarmo vezme a předá.
Jeho štědrou nabídku jsem samozřejmě využil a večer jsem už měl kolečko připravené k montáži do tiskárny.
Konec? Ne, Díky…
A tím to skončilo? Ne… To by to totiž bylo moc jednoduché.
Při sundavání tiskové hlavy nebyl hotend ještě zcela schladlý a při šroubování mi šroubovák sklouzl do roztočeného hotend ventilátoru. Ventilátor přišel o 2 lopatky, ale naštěstí kromě toho, že je hlasitější a rezonuje funguje dál.
Potom, co jsem sundal hlavu a nasadil nové podávací kolečko, jsem zjistil, že se motor extruderu točí naprázdno. Sice bylo slyšet, že se točí, ale hřídel se ani nepohnula. Motor jsem tedy rozebral, zatočil s ním naprázdno (fungoval), a když jsem ho složil zase dohromady, tak začal fungovat bez problému… Záhada.
Když jsem chtěl loadnout filament, tak mi bylo divné, že tiskárna pořád tvrdí, že hotend má cca 50C a teplota nijak neroste. Naštěstí jsem si včas všiml, že tím, jak jsem kvůli sundavání hlavy ucvakal všechny stahovací pásky a rozpletl kabely, mi z hotendu vypadl termistor, který teď vklidu chladnul dole na podložce, zatímco tiskárna zahřívala hotend o sto šest.
Termistor jsem vrátil na místo, otestoval podávací kolečko (konečně fungovalo jak má) a spokojeně složil tiskovou hlavu zase dohromady.
Načež jsem tiskárnu pustil a na X ose se ozval silný rachtavý zvuk. Při připevňování kabelů stahovacími pásky jsem totiž kabely připevnil špatně a ty se teď zachytly o rám a hlavu zablokovaly.
Po dalších deseti minutách (potom co jsem zase ucvakal všechny stahovací pásky, předělal kabely a znovu připevnil) už jsem úspěšně začal tisknout
.
Inu, byl to tuhý boj, ale zvítězil jsem.